Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kłossowski: Osobowe TIR-y to omyłka legislacyjna

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

ew

Data publikacji:
03-03-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kłossowski: Osobowe TIR-y to omyłka legislacyjna
Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego (fot. Rynek Infrastruktury)
Chaos w związku z e-mytem spowodowały przepisy, zgodnie z którymi elektroniczny pobór opłat obowiązuje wszystkie pojazdy, których masa wynosi 3.5 tony lub więcej, nawet jeśli jest to samochód z przyczepką. Na problem „osobowych TIR-ów”, czyli osobówek z przyczepami, jako pierwszy zwrócił uwagę KIG wiosną 2011 roku – minister transportu Sławomir Nowak niedawno zapowiedział zmianę przepisów.

– Do poprawy jest kilka szczegółowych rozwiązań legislacyjnych. Ten problem osobowych tirów, to zwykła omyłka legislacyjna, jakich wiele. Nie pierwszy i nie ostatni raz ustawodawcy zabrakło wyobraźni, doprowadził do tego, że znikła z oczu legislatorów kwestia, iż pojazdy, które nie przekraczają 3,5 tony po wyposażeniu ich w przyczepę przekroczą ten limit – wyjaśnia Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

– Niestety proces legislacyjny nie był w Polsce nigdy od tego typu bubli wolny i prawdopodobnie nigdy nie będzie, bo mylić się jest rzeczą ludzką. Gdy idzie natomiast na przykład o problem, który tak bardzo zwłaszcza występuje jesienią, czyli kary, tutaj znowu ustawodawca doznał czegoś, czego doznał cały współczesny świat – ukąszenia szybkością. Projektodawcom wydawało się, że jeżeli wybierzemy szybki tryb karania administracyjno-prawnego, w trybie decyzji administracyjnej wydawanej przez organy kontrolne, takie jak policja, czy inspekcja transportu drogowego, to będzie szybciej, łatwiej, efektywniej. Oczywiście tak nie jest – mówi ekspert.

– Trzeba było przyjąć tradycyjne klasyczne rozwiązania postępowania w sprawach o wykroczenia i zapisać te przepisy sankcyjne w formule właściwej dla opisu czynów zabronionych, dla opisu wykroczeń. Prawidłowa redakcja tego przepisu powinna brzmieć: Kto przejeżdża odcinek drogi, albo kilometr drogi objętej opłatą elektroniczną, a nie wniósł opłaty, podlega karze – tłumaczy Kłossowski.

Do rozważenia pozostaje również kwestia naliczania kar za jazdę bez viaBOXa – obecnie nalicza się 3 tys. zł za odcinek drogi, który jest definiowany jako trasa między dwoma skrzyżowaniami. Zatem w jednym miejscu za przejechanie 5 km niesolidny kierowca zapłaci 3 tys. zł (bo to odcinek bez skrzyżowań), a w innym – 15 tys. zł (jeśli trafi się aż 5 odcinków dróg). Rozwiązanie to powinno być skorygowane w taki sposób, by uniknąć podobnych sytuacji. Podpowiedzą mogą być rozwiązania przyjęte w innych krajach – np. w Austrii, gdzie kara obliczana jest na podstawie interwału czasowego.

– Wydaje się, że najbardziej właściwe byłoby zastąpienie jednej ryczałtowej stawki 3 tys. zł, przy pomocy której jest wymierzana kara, stawką kilometrową. Za każdy kilometr nieopłacony kierowca powinien płacić odpowiednią stawkę sankcyjną podwyższoną w stosunku do standardowych opłat e-myta – proponuje Kłossowski.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5